De Sociale medier er et vigtigt værktøj til at skabe synlighed, opbygge netværk og nå ud til en større målgruppe

Sociale medier er et vigtigt værktøj til at skabe synlighed, opbygge netværk og nå ud til en større målgruppe. Hvis du vil vide, hvordan du bruger sociale medier som fotograf, uanset om det er til markedsføring af din fotovirksomhed eller for at få dit arbejde ud i verden, så er denne how-to artikel noget for dig. Vi vil guide dig igennem de forskellige sociale platforme, der er tilgængelige for fotografer, og hvordan du får mest muligt ud af det, der er at tilbyde.

Sådan bruger du sociale medier som fotograf

Sociale medieplatforme for fotografer

Uanset om du elsker eller hader det, er sociale medier et af de mest kraftfulde værktøjer til at få dit arbejde set, finde inspiration og få nye kunder. Men med konkurrencen om opmærksomhed, der nærmer sig mætningspunktet, og så mange forskellige platforme tilgængelige, er det svært at vide, hvor man skal starte.

Det kan tage meget tid at vedligeholde en hjemmeside og sociale medie-konti, men hvis du omhyggeligt og konsekvent deler dit seneste arbejde til dit sociale medienetværk, kan det være en god erstatning for at drive en hjemmesideportefølje.

Den distinkte fordel ved at bruge disse værktøjer er, at det er gratis at bruge. Med lidt omhyggelig kuratering kan du sikre, at dine potentielle fans og kunder får et fantastisk indtryk af din kreativitet og færdigheder, så snart de klikker på din side.

At forstå hver platform og hvordan man bruger den, vil være en god start for at vide, hvilken platform der er bedst for dig og for at få mest muligt ud af platformen for at markedsføre din fotografi.

For det første behøver du ikke at bruge dem alle! At vælge bare en eller et par stykker og tilpasse dit indhold til hver platform vil være meget lettere at håndtere og opnå den rigtige brugerinteraktion. Hvad du ønsker at opnå fra sociale medier vil i høj grad påvirke din beslutning.

Uanset om du er professionel fotograf og bruger det til markedsføring og opbygning af din kundebase eller bruger sociale medier som en visuel portefølje eller for at få inspiration til dit næste shoot, skal du overveje, hvordan du ønsker at opbygge den information, hvad der er rigtigt for dig og dit fotografi. Ikke alle platforme vil være bedst.

Her er nogle spørgsmål at stille dig selv, når du vælger platforme:

  • Hvad er min hensigt?
  • Hvad vil jeg opnå?
  • Hvem vil jeg nå?
  • Hvordan vil jeg have folk skal se mit arbejde?

De vigtigste og mest populære sociale medieplatforme for fotografer:

Instagram

Instagram blev udviklet og skabt oprindeligt til billed-deling og er stadig en af de mest populære platforme for fotografer. Den bruges primært på mobilen og er fuld af mennesker, der skaber og også leder efter smukke billeder, samt videoindhold. Når det kommer til Instagram, er kvalitet frem for kvantitet virkelig svaret.

Det er dog ikke den bedste platform til at dele links i organiske opslag, fx hvis du henviser til en blogpost, men du kan gøre dette inden for stories og dele en URL inden for din profil.

Nøglefunktioner: Opslag, Stories, Reels, Guides

Du kan tilføje op til ti billeder i et opslag ved at oprette en galleri, og du kan også fastgøre tre billeder øverst på din feed.

Instagram tjekliste:

Billedtekster: Tilføj en billedtekst, der er en begrænsning på 2.200 tegn, hvilket er mere end nok, så hold den kort!

Hashtags: Du har en begrænsning på 30 hashtags, og det anbefalede antal at bruge er 10-15. Brug en række relevante hashtags til billedet.

Placeringer: Tilføj en placering til dine opslag, hvor det er muligt, for at nå flere mennesker.

Anbefalede billedstørrelser til opslag: Beskået 4:5 til portræt 1080 x 1350 pixels, for kvadratisk eller landskabsfoto, oprethold et sideforhold på 1:1 eller 1,91:1, 1080 pixels.

Instagram story-dimensioner: 1080 x 1920 pixels i 9:16 aspect ratio.

Facebook

Facebook er den største social medieplatform. Udover at have en personlig profil kan du oprette en

Facebook-side for dig selv som fotograf eller din virksomhed. Dette er et centralt sted at have en plads til din virksomhed, og det er en god mulighed for at opbygge en følge og interagere med kunderne. Denne side kan også linkes til din Instagram-side, hvor du kan krydsbestøve indlæg.

Facebook har brugere i alle aldre og er en af de mest forskelligartede kanaler.

Centrale funktioner: Live video, Betalt og ubetalt partnerskabsmærkning, Begivenheder, Gallerier

Anbefalede billeddimensioner til indlæg: 1200 x 630 pixels.

Twitter

Twitter er en netværksplatform, der er perfekt til hurtig indhold, især aktuelle nyheder. Mange bruger det til at opbygge relationer, kundeservice og give kommentarer til trending emner.

Mange fotografer bruger platformen til at dele deres billeder. Det gode ved Twitter (og Facebook) er, at du kan svare på indlæg med både billeder og tekst.

Det eneste at bemærke er, at da Twitter er konstant, har tweets en kort levetid (ca. 18 minutter!). Så hvis du bruger denne platform, skal du være forpligtet til at være engageret og dele masser af indhold regelmæssigt.

Nøglefunktioner: Lister, Tråde, Samarbejd om tweets, Fastgjort tweet, Afstemninger

Billedtekster: 240 tegn begrænsning

Anbefalede billeddimensioner til indlæg: 1200 x 675 pixels

TikTok

Selvom det ikke er en helt ny platform (grundlagt i 2016), så tog TikTok for alvor fart under Covid-19-pandemiens nedlukning. Det er den hurtigst voksende platform, der er fuldstændig baseret på korte videoer.

Det er et sted for underholdende videoindhold, med nye måder at nå ud til folk – især en yngre målgruppe.

Du kan oprette en TikTok inde i appen eller uploade videoer og billeder for at oprette den. Videoer kan variere fra nogle få sekunder til den maksimale videolængde, der nu er tre minutter.

Videoer deles bedst som lodrette 1080 x 1920 pixels i et 9:16 aspect ratio, ligesom Instagram Reels.

Nøglefunktioner: Lives, Duets, Tiktok Effects og filtre, Svar på kommentarer med en video, Favoritter, der kan sammensættes i samlinger, Stories.

Youtube

Youtube er en stor platform, der udelukkende er dedikeret til deling og visning af fantastiske videoer! Videoerne kan variere i længde og understøtter også længere videoer.

Hvis du er en fotograf, der også laver videoer, en indholdsproducent, vlogger eller videografer, vil denne platform være fantastisk for dig.

Se vores how-to video guides for at hjælpe dig med at komme i gang med at tage videoer.

Videoanbefalinger: 1280 x 720 (minimum HD), 16:9 billedformat.

Flickr

Flickr er en billedhosting-side, der giver os mulighed for at kuratere en online portefølje og dele den med andre.

I flere år var Flickr det foretrukne online platform for fotografer og visuelle skabere som en fantastisk kilde til fællesskab og inspiration.

En af de største styrker ved Flickr er, at den bruger støttegruppefølelsen fra fotografi-fora og et galleri-lignende layout, der lader billederne tage centerstage.

Pinterest

Pinterest er en populær platform til at finde inspiration og opdage de seneste trends inden for branchen.

Platformen fungerer som en digital scrapbog, hvor brugere ‘pinner’ billeder til kuraterede boards og er fantastisk for virksomheder, der sælger æstetisk tiltalende serviceydelser og produkter.

Du kan oprette dine egne pins ved at bruge dine egne billeder samt links til sider på din hjemmeside.

Det har dog en mere specifik målgruppe, hvor brugerne overvejende er kvinder.

Anbefalede billedstørrelser til pins: 900 pixels anbefalet højde, 2:3 til 1:3,5 billedformat.

Andre platforme: LinkedIn, Vero, Reddit, Youpic, Behance, Tumblr, 500px, Photoshelter, EyeEm.

Hvordan tager jeg de bedste billeder med mit digitale kamera?

Sådan får du mest ud af sociale medieplatforme

Brug færre platforme

Fokuser på færre platforme, men begræns dig ikke til kun en. Vælg et par stykker og gør dem godt, i stedet for at sprede dig tyndt ud over tre eller flere kanaler.

Udfyld din profil

Gør mest muligt ud af din ‘profil’ information – tilføj dine oplysninger om dig selv, kontakt og webdetaljer. Du kan endda linke til andre platforme eller oprette en URL, der vil dirigere brugere til flere links, som du ikke kan få plads til på ét sted. Du kan gøre dette gennem platforme som LinkTree eller Hoo.be.

Skriv til sociale medier

Skriv overbevisende billedtekster og engager dit publikum. I nogle tilfælde har du ikke mange ord at arbejde med, så gør det engagerende og præcist. Men hvor du har plads, betaler det sig at være lidt mere beskrivende.

Tag andre

Hvor andre mennesker eller brands optræder i dit indhold, skal du tagge dem inden for dit indhold.

Gør brug af funktioner

Som set ovenfor er der mange værktøjer og funktioner i hver af de sociale medieplatforme, som du kan bruge til din fordel. Historier, Guides, Twitter-tråde, live streams – få dem i brug! Sociale medier handler ikke længere kun om profilindlæg, få platformene til at arbejde hårdt og brug dem til at dele dit indhold.

Tjek dine analyser

De fleste platforme afhængigt af din kontotype giver adgang til postanalyser. Det er værd at kigge på dette, når du opbygger dit netværk, for at se, hvilket indhold der fungerer godt, og hvem dit publikum er, som du forbinder med.

Sådan skiller du dig ud på sociale medier som fotograf og vokser din målgruppe

Find din niche

Uanset om du fokuserer på en bestemt genre eller har en farveskema eller stil, vil en sammenhængende og smuk portefølje af billeder, som deles på sociale medier, være genkendelig for andre og skille sig ud fra det store antal billeder.

Del engagerende indhold

Del høj kvalitet billeder. Kuratér din side, så den giver et klart og positivt indtryk af din fotografiske færdighed og stil. Folk vil beslutte, om de vil følge dig, baseret på de første tre til seks billeder, de ser.

Brug hashtags

De fleste platforme (Instagram, Tiktok, Twitter) opmuntrer til at bruge målrettede og relevante hashtags for at nå ud til folk. Find andre fotografier og fotografer, der deler indhold af samme interesse, og de vil finde dig.

Prøv at bruge en hashtag-generator-app som Leetags eller søg på platformen. På Instagram kan du også tilføje hashtags til dine kommentarer i stedet for i dit opslag, hvis du foretrækker, at dine opslag ser mere “ryddelige” ud.

Undgå at bruge de samme hashtags med hvert opslag, da dette kan få dit indhold til at blive skjult fra andre folks feeds, da din konto kan blive fejlagtigt markeret som spam. Det er værd at bruge lidt tid på at være kreativ og specifik med de hashtags, du bruger.

Selv hvis du ikke bruger hashtags, bruger platforme som Instagram AI til at “se”, hvad der er i dit billede, for at bestemme om det er relevant for brugere og hvordan det skal vises i appen. Det vil også tage din beskrivelse, placeringstag-information og konto-tags i betragtning.

Så at være beskrivende i dine billedtekster, tagge placeringer samt mærker og personer, der er med i billedet, vil være en god måde at forbedre din rækkevidde på.

Vis din personlighed

Frigør dig ikke fra dit indhold. Vis dig selv på dine sociale medier og gør det personligt – del ikke kun dine billeder. Jeg mener ikke, at du skal dele en masse selfies, hvad du spiste til frokost eller billeder af din kat. Vis dig selv som en fotograf og del din proces, dette kan være gennem, hvordan du skriver i billedteksterne og / eller de billeder, du uploader.

Indhold fra bag kameraet og billeder af dig selv, mens du arbejder, er gode eksempler. Ikke alle billeder behøver at være perfekte – og det er okay! Du vil blive mere relaterbar og få værdifulde følgere. Hvis du er en virksomhed, vil denne tilgang tillade dine kunder at føle, at de lærer dig at kende gennem dit indhold.

Følg ikke strømmen

Bare fordi alle laver korte videoer til visse trendende lyde eller deler billeder taget på populære landskabsdestinationer, behøver du ikke også gøre det. Bliv ved med at være tro mod dig selv og din fotografering. Gør den til din egen og vær autentisk. Udtryk dig selv og vis din vision.

Vær konsekvent

Del regelmæssigt en række forskellige indhold for at holde dine følgere engageret.

Trendende emner

Vær opmærksom på trendende hashtags, særlige og sæsonbetonede dage. Overvej om dit indhold er egnet til at dele, og gør mest muligt ud af trenden, hvis du kan.

Netværk på sociale medier

Sociale medier handler om at være social, så… vær social på sociale medier.

Engager dig med andre fotografer! Ja, sociale medier er et sted at promovere og skille sig ud fra dine konkurrenter, men det hedder SOCIAL medier af en grund. Det oprindelige formål med mange platforme var at forbinde med andre. Du skal være social og interaktiv for at lykkes. Engager dig med andre brugere, kommenter, like og del deres indlæg. Ved at gøre dette vil du også opbygge mere rækkevidde og engagement for dig selv samt potentielle følgere, ved at få din konto frem for andre mennesker.

produkter

Tips til at følge med i ændringer i sociale mediers algoritmer:

At blive set på sociale medier er en udfordring af flere årsager – mange konti er kunstige, hvilket kan være frustrerende for mange fotografer. Algoritmer er ansvarlige for synligheden af vores indlæg, men YouTube, Instagram og Facebook er usikre på, hvordan præcis disse algoritmer fungerer.

Vær konsekvent Del en række forskelligt indhold Gør brug af, hvad platformene har at tilbyde Hold dig opdateret med tendenser og trending-indhold Tag notits af, hvilket indhold der har fungeret godt, og inkludér mere af dette i dit indhold Vær social med andre brugere Bliv ikke fanget eller nedslået af antallet af likes et indlæg får – selvom et højt antal likes kan hjælpe og se attraktivt ud, er de ikke alt, og de repræsenterer ikke, hvor godt din fotografi er. Fokuser på at levere kvalitetsindhold og engagere dig med dine loyale følgere og engagerede brugere.

Læs mere: